dissabte, 29 de desembre del 2012

Les Runes, acostament al seu origen mític.




" El veritable viatge de descobriment no consisteix en buscar nous paissatges sinó en contemplar amb ulls nous "
Marcel Proust

     Pel que fa a les Runes, aquest enunciat es torna perfectament aplicable. Signes i símbols l'origen dels quals es perd el en temps, dons els historiadors no acaben de posar-se d'acord respecte la data de la seva creació. 

    Sígnes que per altra banda van ser utilitzats durant segles com a alfabet, encara que el seu us no estava restringit nomès a l'escriptura i poesia, sinó que tenien també un component sagrat i màgic. En un temps en que la màgia era present com a una forma més de coneixement, no exent, de connotacions supersticioses. 

    La tradició rúnica és típicament nórdica i la seva expansió va estar present sobretot entre els pobles celtes, escandinaus i els godes. Aquests pobles atribuien la seva descoberta al déu Odin que les va recuperar en un sacrifici en que va romandre penjat nou dies i nou nits, fins que les va obtenir. 

     Veiem com descriu aquest episodi el poema que pertany a la Edda Poètica i concretament l'anomenat el Havamal,  que pertany a la literatura mitológica del nord D'Europa:
Sé que vaig estar penjat

d'arbre bressolat pel vent
nou nits senceres,
ferit de llança,
i ofert a Odin,
jo mateix ofert a mi mateix,
en aquell arbre
del qual ningú no sap
de quines arrels neix.

No em van assadollar amb pa
ni amb cap banya [m'apagaren la set];

vaig mirar cap a baix:
vaig aprendre les runes alçant-les cap a mi
udolant les vaig aprendre
i després, vaig caure d'allà, de nou [a terra].

     Els temps demanen de nosaltres que descobrim i visquem el mite que cada un duem dins i amb el qual ens identifiquem de manera conscient o inconscient. 
Tal volta el "sacrifici" d'Odin per tal de recuperar el coneixement representat en les RUNES, sigui un episodi que cada un de nosaltres,  a la nostra manera haguem d'experimentar en la recerca d'aquest coneixement que ens aporti la saviduria pràctica per a viure una vida amb més equilibri en nosaltres i entre nosaltres. 

    Als que ens acostem a les Runes ja sigui per interès històric, per curiositat o amb la finalitat d'usar-les com a eïnes pel coneixement propi i dels altres, ens correspondrà aprendre a llegir-les i interpretar-les amb aquests "ulls nous" de que Proust parla.






Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada